Negeer je grenzen

 

Als je leeft met een fysieke beperking is het verstandig om binnen je grenzen te blijven. Niet méér doen dan je kan, op tijd je medicijnen nemen, rusten tussen activiteiten en op tijd naar bed.

 

Je niet aan je leefregels houden betekent over het algemeen meer klachten. Meer pijn, minder energie, meer complicaties, en minder kunnen.

 

Dat wil je niet, dus doe jij je best om binnen je grenzen te blijven. Je houdt je (meestal) aan je dieet, sport onder begeleiding, zit thuis terwijl iedereen uit gaat. Je probeert zo te leven dat je zo min mogelijk last hebt van je lichaam.

 

Maar je bent ook jong en soms heb je gewoon echt geen zin om verstandig te doen, na te denken, braaf te zijn. Je leeft nu en al is het misschien niet slim, je wilt toch echt naar dat concert, mee uiteten of op wintersport. Je drinkt bier of eet je misselijk aan de chocote chip cookies.

Je bent geen robot en soms wil je gewoon even nergens aan denken en ‘los’ gaan. Ik zie dit bij veel mensen die ik begeleid en ken het ook van mezelf. Je wilt wel verstandig doen en goed voor jezelf zorgen maar soms moet gewoon even de levenslustige, losse kant er uit.

Daarom hieronder 5 tips om je grenzen te negeren. Zodat je optimaal kunt genieten en je terugslag minimaal is.

5 Tips om je grenzen te negeren:

  1. Is het nú leuk? In gedachten zie je jezelf genieten, dansen of ultiem gelukkig van een berg af suizen. Maar als je je echt beroerd voelt is dit helemaal niet zo leuk. Je ligt dan liever op je bed of de bank. Bedenk daarom voor je iets gaat doen of je er echt van gaat genieten. Is het een mooie fantasie, of word je er nu echt blij van?

  2. Is dit het waard? Bedenk, voor je over je grenzen gaat, of het leuk genoeg is om straks misschien meer klachten voor te hebben. Ben je bereid de prijs -pijn, vermoeidheid, meer klachten- te betalen? Je weet natuurlijk niet precies hoe hoog die prijs zal zijn maar is het, zover je het nu kan zien, de moeite waard?

  3. Bereid je voor op meer klachten. Haal, als je op jezelf woont, eten in huis voor de dag of dagen dat je je waarschijnlijk minder lekker voelt. Zorg ervoor dat je de komende week geen belangrijke afspraken hebt en misschien wil je alvast een film downloaden of leuke Netflixserie zoeken.
     
  4. Doe wat jij kan om de schade beperkt te houden. Neem een taxi, ga halverwege even slapen, drink geen alcohol, ga eerder naar huis of plan rustdagen in. Regel dit en vertel het aan de mensen met wie je gaat, dan kunnen zij jou helpen om je hieraan te houden (in plaats van je te pushen om meer te drinken, mee te gaan of te blijven.)

  5. Geniet! Je hebt besloten dit te doen dus twijfel niet of het wel de goede keuze was, of je niet beter thuis had kunnen blijven en of het het allemaal wel waard is. Je bent jong, je doet iets tofs. Geniet van het moment. Je verdient een leuke tijd!

 

Kortom: Ook al is het niet verstandig, af en toe wil je over je grenzen gaan en niet doen wat gezond voor je is. Dit is heel normaal, zeker als je jong bent. Doe het wel met beleid: Bedenk of het nu leuk is, of je bereid bent de prijs te betalen, bereid je voor op meer klachten, doe wat je kan om de schade beperkt te houden en vooral: geniet er van!

 

 

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan in het vak onderaan deze pagina aan. Als bonus ontvang je gratis mijn mini e-boek “JONG & CHRONISCH ZIEK? Haal meer uit je leven”.

 

Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website plaatst: “Door Inge Dekker, coach en trainer voor jonge mensen met een chronische ziekte. Ga naar www.pain2power.nl en ontvang gratis het mini e-boek “JONG & CHRONISCH ZIEK? Haal meer uit je leven.”

 

©Inge Dekker

Commentaar schrijven

Commentaren: 0