5 Tips bij ziekte of terugslag

Naast je chronische ziekte of fysieke klachten, ben je ook wel eens ‘gewoon’ ziek. Er heerst nu officieel griep in Nederland, dus het kan goed dat jij hier ook last van hebt. Of misschien werkt jouw weerstand minder goed en heb jij sowieso vaak een griepje, verkoudheid, of andere ziekte te pakken.

Misschien heb je regelmatig periodes met meer klachten of reageert jouw lichaam heftig als je een keer te veel doet, stress hebt of bepaalde dingen eet.

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, maar als je leeft met een chronische ziekte is dit meestal een ‘vast onderdeel’ van je leven. En natuurlijk baal je daarvan.Je weet wel dat jij vatbaarder bent voor ziektes en terugslagen dan de meeste mensen, maar toch is het elke keer vet irritant.

Het komt nooit uit, je wilt bepaalde dingen doen of hebt afspraken gemaakt. En dan voel je je weer beroerd, lig je weer op die stomme bank, of in het ziekenhuis. Je moet je weer aanpassen.

Juist omdat het vaak gebeurt, baal je er van. Natuurlijk ben je het wel gewend, maar het kan je ook moedeloos maken. Zeker als je juist je best deed binnen je grenzen te blijven, gezond te leven, of als je bepaalde verplichtingen hebt, is het vervelend.

En vaak duurt het herstel langer dan je zou willen. Gezonde mensen zie je soms na 3 dagen ziek te zijn geweest, alweer behoorlijk fit rondlopen, terwijl het herstel bij jou weken of zelfs maanden kan duren. Super frustrerend!

Doordat je ervan baalt, ga je je vaak alleen maar slechter voelen. Je bent boos of verdrietig, voelt je gefrustreerd of moedeloos.

Of misschien zet jij juist door en probeer je het te negeren, waardoor je uiteindelijk alleen maar zieker wordt. Je krijgt alleen maar meer klachten, alles wat je doet kost je super veel energie en je voelt je eigenlijk de hele tijd ellendig.

Wat bijna iedereen doet is proberen een oplossing te verzinnen. Je probeert te achterhalen wat je fout hebt gedaan, zodat je dit volgende keer kunt voorkomen. Of je bedenkt hoe je hier zo snel mogelijk vanaf komt.

Dit kan nuttig lijken, maar meestal geeft het vooral onrust. In gedachten probeer je het de hele tijd te fixen en de realiteit te veranderen. Je bent bang iets fout te doen of te hebben gedaan en probeert nu alles perfect te doen, zodat je zo snel mogelijk herstelt en je door kan met alles wat je wilt doen. Dit geeft een onrustig en stressig gevoel.

Oplossingen verzinnen, plannen maken voor de toekomst, doen alsof het wel meevalt, doorzetten; het werkt niet. En maakt je vaak alleen maar zieker, vermoeider, gefrustreerder, of aan het huilen.

Want eigenlijk ben je gewoon ziek of heb je gewoon meer klachten. En hoe rot dat ook is, dit is nu de realiteit.

Hoe kan je hier dan wel mee omgaan?

5 Tips bij ziekte en terugslag:

  1. Zie onder ogen dat het nu zo is. Hoe graag je het ook anders wilt, hoe oneerlijk het ook lijkt en hoe veel je ook zou willen doen, nu voel je je beroerd, en gaat het niet.

  2. Voel je frustratie, verdriet of stress. In plaats te proberen de situatie te veranderen (wat niet gaat, je bent ziek of hebt meer klachten), mag je gewoon voelen dat je ervan baalt. Je hoeft niet meteen door naar het fixen of voorkomen in de toekomst. Voel nu maar gewoon je verdriet of irritatie.

  3. Vertrouw op je kracht. Als je je weer beter voelt, maak je wel weer een nieuw plan, ga je wel weer voor je doel of plan je wel weer iets anders leuks in, daar hoef je je nu niet druk om te maken. Dus laat alle plannen even voor wat ze zijn, dat komt wel weer als je je beter voelt.

  4. Geef jezelf vrij. Zeg je afspraken af en zorg dat je ruimte hebt om te herstellen. Niet alleen je lichaam heeft rust nodig, geef je hoofd ook vrij. Het hoeft nu niets op te lossen of perfect te doen. Geef jezelf deze ruimte en laat je ook door anderen niet opjagen of een schuldgevoel aanpraten.

  5. Maak er het beste van. Laat goed voor je zorgen, bestel je favoriete eten, kijk al die films en series die nog op je liggen te wachten of kruip onder de wol en slaap. En weet dat je in ieder geval nu niet de enige bent.

Veel ontspanning en gezondheid!

Wil jij elke twee weken automatisch een gratis artikel ontvangen met daarin tips hoe je gelukkig kunt leven met een chronische ziekte? Meld je dan in het vak rechtsboven (mobiele gebruikers helemaal onderaan deze pagina) aan. Als bonus ontvang je gratis mijn mini e-boek “JONG & CHRONISCH ZIEK? Haal meer uit je leven”.


Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief of website? Dat is prima, zolang je de volgende zin en een werkende link naar mijn website plaatst: “Door Inge Dekker, coach en trainer voor jonge mensen met een chronische ziekte. Ga naar www.pain2power.nl en ontvang gratis het mini e-boek “JONG & CHRONISCH ZIEK? Haal meer uit je leven.”

Commentaar schrijven

Commentaren: 0