Storm in je hoofd

Door een chronische ziekte of andere fysieke klachten kom je regelmatig voor lastige keuzes te staan. Je moet beslissen over welke behandeling of medicijnen je wilt gebruiken, of je het alternatieve circuit in wilt, of bijvoorbeeld een dieet wilt volgen.

Maar ook moet je vaak over kleinere dingen beslissen: Ga je vanavond wel of niet naar die verjaardag, ga je nu rusten of toch nog even …? Is het juist goed om te sporten of beter om je lichaam rust te gunnen?

Dit soort grote en kleine keuzes kunnen je behoorlijk bezighouden. Je weet immers vaak niet wat nou het beste is. Zeker als je gezondheid per moment verschilt, is het lastig om precies te weten wat je moet doen.

 

Soms blijf je hier maar over malen. Wat is nu verstandig? Wat zal je doen? Soms blijf je hier zelfs over nadenken nadat je een keus hebt gemaakt. Want had je niet toch beter iets anders kunnen doen? Was dit de juiste keus? Moet je nog iets extra’s doen en hoe zou je het de volgende keer nou beter aan kunnen pakken?

We denken er zo veel over na omdat we hopen dat dit helpt. Als we het vooraf maar van alle kanten 10 keer bekijken, nemen we vast een goede beslissing. Of misschien lijkt het alsof het helpt door er achteraf nog 20 keer over na te denken, dan gaat het volgende keer beter.

Dit lijkt misschien nuttig, maar uit onderzoek blijkt dat je juist tot betere oplossingen komt, als je het probleem even laat rusten. Dan is er weer ruimte voor inspiratie, ‘out of the box’-denken en nieuwe ideeën.

Door er zo veel over te denken, maak je dus helemaal geen betere beslissingen.

Verder is het natuurlijk ook gewoon uitputtend om er de hele tijd aan te denken. Onder de douche, in de auto of als je probeert te slapen gaan je gedachten er steeds weer naar toe. Je hoofd blijft ‘aan’ staan en dat kost energie. Zelfs als je rust, laad je niet op doordat je er in je hoofd maar mee bezig blijft.

Ook geniet je minder van je leven als er zulke ‘gedachtenstormen’ waaien. Je bent helemaal gefocust op je dilemma en geniet niet van je kopje thee, de herfstwandeling of het leuke gesprek op dit moment.

Het is dus fijner én nuttiger om keuzes wat meer te laten. Te zien hoe het leven loopt en te kijken wat er gebeurt. Je hoeft niet de hele dag te denken of je vanavond nu wel of niet naar dat feestje gaat, dat kun je ook s avonds bedenken.

Ook grotere beslissingen kun je wat relaxter nemen door wat meer afstand te houden. Je neemt de nodige informatie tot je en laat het rustig op je inwerken. Je denkt er niet te veel over na en kijkt welke oplossing of beslissing je uiteindelijk neemt. Dat doe je namelijk vanzelf.

Dat klinkt simpel, maar als je midden in zo’n gedachtenstorm zit en je hoofd ‘aan’ blijft staan is het niet altijd makkelijk.

Daarom hieronder:

5 Tips om tot rust te komen als je hoofd ‘aan’ staat:

  1. Ga even rustig zitten en stop met het zoeken naar een oplossing of antwoord. 

  2. Kijk naar situatie zoals die nu is. Dus niet het verhaal waar je oplossing naar zoekt maar NU-nu. Hoe zit je hier en wat is er allemaal gaande: wat zie je, wat hoor en ruik je, voel je je lichaam?

  3. Misschien kun je zelfs naar het ‘gevoel’ van je gedachten gaan. In plaats van in te gaan op wat al die gedachten zeggen, kijk eens of je kunt voelen waar zij zitten in je lichaam of hoofd, en hoe zij voelen (kriebelend, warm, hard, etc).

  4.  Ga naar de diepere laag. Als gedachten blijven komen, en je steeds weer met dezelfde onderwerpen in je hoofd zit, zit er vaak een gevoel achter. Angst dat het fout gaat, woede dat je niet geloofd wordt, verdriet over hoe het is gegaan. Kijk of je hier bij kunt komen.

  5. Geef ruimte aan deze laag. Voel deze laag en kijk of je dit gewoon kunt voelen. Je hoeft niets te doen en niets op te lossen. Geef alleen ruimte aan dit diepere gevoel. Als dat lukt verdwijnen al die gedachtenstormen vanzelf en krijg je automatisch meer rust in je hoofd.

Kortom: Vaak komen er veel gedachten op, als je een (belangrijke) beslissing moet nemen. Doordat je hoofd ‘aan’ gaat en je hier maar mee bezig blijft, maak je geen betere keuzes. Wel kost het je energie en plezier. Laat je hoofd tot rust komen door te stoppen met het zoeken naar een antwoord en je af te stemmen op dit moment. Voel je gedachten en onderzoek de diepere laag eronder.

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    sas (woensdag, 30 november 2016 14:13)

    briljant!